top of page

מצוות ''עשה'' ו''לא תעשה''  (מבוסס על נקודות שנערכו ע''י ד''ר שייקה שפירא) 

 

יחס לתלמיד

  • התחשבות בצרכים של התלמיד

  • התייחסות לתלמיד כאדם

  • התייחסות לפרט כאדם.

  • נתינת כבוד

  • לכבד זכויות התלמיד

  • נתינת תחושה לתלמיד שמעריכים אותו

  • לתת לתלמיד יחס שהוא שווה

  • לתת לתלמיד תחושת אמון וביטחון בו

  • לגלות התעניינות בנושיאם אישיים. משפחתיים

  • לגלות אכפתיות אמיתית

  • נתינת תחושה של הבנת הבעיה

  • לאפשר התבטאות

  • לעודד לשאול

  • לעודד ביקרות

  • להדגיש לתלמיד את תחומי יכולתו

  • חיזוק תלמיד חלש בנקודת אור בפני כיתה.

 

מבחינה רגשית:

  • שיתוף תלמידים בקבלת החלטות

  • ציון תלמידים מצטיינים בנושאים ערכיים וחברתיים כל שיעור

  • לגזול מספר דקות משיעור לנושא שמטריד תלמידים

  • ת.ל.ת - תפקיד לכל תלמיד

  • תיבת תדואר כיתתית

  • השתתפות במשחקי תלמידים

  • השתתפות באירועים חברתיים של הכיתה

  • לפעול למען הכיתה בעימותים עם מורה אחר

  • העברת שאלוני משוב

  • לאפשר שיחות אישיות קבועות עם כל תלמיד

  • לתת אפשרות לביוטי של תלמיד בכישורים אישיים

  • לנהל קשר קבוע מחברת תלמיד

  • לתת סיוע מתמיד ועקבי בנושאיםמטרידים

  • להקפדי על לו''ז  שנמסר לתלמיד

  • לצייד תלמיד בפתק חיובי

  • שימוש בטכניקת מעשה ותוצאה

  • להתקשר לבית תלמיד חולה

פעולות הנוגעות להורים:

  • היענות לבקשות הורים

  • סיוע להורים ביחסים עם ילדיהם

  • עדכון הורים גם בנושאים חיוביים

  • זימון הורים להרצות

  • שיתוף הורים בפעילויות לימודיות עם ילדיהם

דוגמא אישית:

  • יושר

  • אחריות

  • הוגנות וצדק

  • שלווה ורוגע

  • חריצות 

  • קיום הבטחות להודות כשחסר מידע

  • לעמוד בדרישות שדורשים מהתלמיד

  • עקביות ויציבות

  • לשמור על הופעה מסודרת ונקייה

  • נימוס והתנהגות תרבותית.

מצוות ''לא תעשה'' למורה:

  • דעות קדומות וקבועות על ההתלמידים

  • פגיעה בדימוי עצמי

  • להתעלם מפניות או תלונות של תלמידים

  • אי התייחסות לבעיה של תלמיד

  • להתעלם מהבטחות 

  • התעלמות מהצבעה של תלמיד

  • הבעת חוסר אמון

  • התנשאות

  • גסות

  • השפהלה

  • זלזול

  • לעג

  • עלבון

  • הקנטה

  • צעקבות

  • ריבוי כעסים

  • התנצחות ווכחנות

יחס לכיתה

  • לדאוג לאקלים ואווירה כיתתית חיובית

  • לשדר אמון וביטחון בכיתה

  • לתת זכות הצבעה לכולם

  • להדגיש בהערכה נושאים נושפים, מלבד ציונים

  • להסביר בסבלנות מטלות

  • להעינות לבקשות של נציגי הכיתה.

  • להשרות רוגע ושלווה בשיעור

  • לפתח מעורבות שקולה בריב בין התלמידים

  • חשיבה חיובית

  • סלחנות לבדיחות ועקיצות של תלמיד

  • יחס הוגן, צודק

  • האזנה הקשבה 

  • יחס ידידותי

  • לדבר גבובה הענייניים

  • להיות ער לשיוניםי אצל התלמיד

  • התייחסות מתאימה לשונה

  • התייחסות לתלמיד שלא הבין

  • נכונות לחזוק ולהסביר 

  • שפה חיובית

  • לתת מחמאות ושבחים

  • עידוד

  • מסירות

  • רגישות

  • שלווה ורגיעה

  • חיוך

פעולות הנוגעות לתלמיד

מבחינה לימודית

  • לתת אתגר מתאים לכל תלמיד

  • לתת לתלמיד ללמד, להציג נושא

  • להקצות זמן לפניות או שאלות תלמיד

  • לאשפר סיוע לימודי בזמן הפנוי - הפסקות

  • לשחרר תלמידים חלשים משאלות ומטלות שלא ברמתם

  • לתת לתלמיד ציון ביחס ליכולתו ולא ביחס לכיתה

  • לתת אפשרות לערער על ציון

  • לתת לתלמיד הזדמנות למבחן חוזר

פעולות הנוגעות לכיתה:

מבחינה לימודית

  • התייחסות לנושאים אקטואליים

  • השתלבות בחשיבה ובשיח בנושאים מאתגרים

  • התייחסות לנושאים שאינם קשורים לשיעור

  • סיכום השיעור

  • הטרוגניות במטלות ובשיעורי בית

  • הכנת הכיתה לקראת מבחן

  • מתן אפשרות לשאלות בחירה או רשות

  • לדחות מועדי מבחן לפי בקשת רוב התלמידים באופן מבוקר

bottom of page